• aaa  witryna
  • pr_26
  • pr_30
  • pr_37
  • pr_46
  • pr_51

OKAZJA!

Balticus Czarny Pył

2 200,00 PLN


Jesteśmy on-line poniedziałek - sobota: 9:00-22:00, niedziela: 9:00-21:00
W ofercie 1536 zegarków
Do każdego zakupu powyżej 1000 złotych książka "Czas i urządzenia do jego pomiaru" gratis!

Sentymenty i biznes - zegarki z tamtych lat wracają

Kategoria: Aktualności | Dodane 27.12.2015 o godzinie 23:11 przez Władysław Meller

Sentymenty i biznes - zegarki z tamtych lat wracają

W biznesie nie ma miejsca na sentymenty? 
Wręcz przeciwnie! 
Polacy kochają marki, które kojarzą im się z dzieciństwem i młodością– wynika z badań ankietowych przeprowadzonych na zlecenie marki zegarkowej Błonie. Dlatego wciąż „na topie” jest dziś wszystko, co kojarzy się nam z PRL-em.

Tymi słowami rozpoczyna się materiał prasowy przygotowany przez firmę Błonie sp. z o.o. - producenta zegarków Błonie, kontynuatora tradycji jedynej polskiej fabryki zegarków, która swoje wyroby składane z części zakupionych w  Związku Radzieckim, w części, lub w całości wykonanych* w Polsce funkcjonowała w latach 1958 – 1968 w Błoniu pod Warszawą.

Błonie zegarki
 

Ten wskazywany sentyment do historycznej spuścizny PRL-u, ale także do osób i wydarzeń z czasów II Rzeczpospolitej  możemy łatwo zaobserwować w zegarkowych aktywnościach polskich producentów i dystrybutorów. Wyroby takich firm jak: Xicorr – FSO M20, F125p, Syrena Sport, G. Gerlach – Enigma, Kosmonauta, Batory, Dzik i wiele innych, Błonie – pierwsza i druga edycja, oraz dystrybutorów Janeba Time – Oris - Żelazny, Żwirko i Wigura, są najlepszymi przykładami takich właśnie sentymentów. Oczywiście powyżej nawet nie starałem się wymienić wszystkich tego rodzaju aktywności i firm je prowadzących. 
Widząc jak wiele tego rodzaju produktów jest w choćby w naszej małej przecież branży zegarkowej, łatwiej jest przyjąć pewne socjologiczne sugestie dotyczące takich zjawisk przedstawione poniżej. 


Błonie zegarki

Firmy z rodowodem sięgającym czasów Gomułki i Gierka wciąż bardzo pozytywnie kojarzą się Polakom – wynika z ankiety** przeprowadzonej na zlecenie producenta zegarków Błonie.
Na pytanie: „Marki z jakiego okresu wzbudzają w Tobie największy sentyment?”, aż 46 procent respondentów wybrało odpowiedź „z okresu PRL”. Odpowiedź „z lat 90” wybrało 33 proc., a „przedwojenne” – 21 proc. respondentów.
Socjolog Jarema Piekutowski tłumaczy ten fenomen naszą naturalną skłonnością do pamiętania z dzieciństwa i z czasów młodości tego, co dobre. 

– Jest tu jednak jeszcze jedna ważna kwestia, związana z tą pierwszą sentymentu gomułkowsko-gierkowskiego: duża część Polaków ciężko przeżyła transformację ustrojową. Ten wyjątkowo nieludzki ustrój zapewniał im jednak pewne poczucie bezpieczeństwa. Ks. prof. Józef Tischner upowszechnił potem określenie „homo sovieticus”, mówiące o  człowieku, który przyzwyczaił się, że państwo zapewnia mu byt. Wielu ludziom PRL może więc kojarzyć się z bezpieczeństwem - choć, owszem, bezpieczeństwu temu towarzyszył niski poziom życia – wyjaśnia Piekutowski.
Siła z jaką działają wspomnienia dotyczy nie tylko spraw osobistych, czy kulturalnych, ale także biznesu. Poruszenie i lawinę komentarzy wywołuje praktycznie każda informacja dotycząca reaktywacji znanych polskich marek, takich jak choćby Junak, czy Syrenka.

Błonie zegarki
 

Doskonale zdają sobie z tego sprawę także twórcy nowego wizerunku reaktywowanej marki Błonie. Legendarne polskie zegarki wróciły po ponad 45 latach nieobecności na rynku w grudniu 2014. Po pierwszym modelu nawiązującym do historycznego poprzednika z lat 60. -„Zodiaka”, w tym roku wyszedł model kolejny, który jest hołdem dla polskich pilotów walczących w Wielkiej Brytanii w czasie II Wojny Światowej. 
– Każdy z naszych projektów „opowiada” jakąś historię. Pierwszy zegarek był inspirowany niezwykłą historią zakładów Błonie, drugi przypomina o zmaganiach polskich lotników, którzy walczyli w Bitwie o Anglię w dywizjonie myśliwskim oznaczanym kodem WX302 – mówi Maciej Morawski, kierownik zakładu Błonie.
Dodaje, że fenomen popularności obu modeli opiera się właśnie na historycznych i sentymentalnych odniesieniach. 
– Dodatkową wartością jest to, że nie oferujemy naszych zegarków w masowych ilościach. Oba modele wydaliśmy w limitowanych seriach, pierwszy pięciuset, a drugi trzystu sztuk – dodaje Morawski.

Błonie zegarki
 

Sentyment do czasów „Komuny” nie jest oczywiście tylko zjawiskiem polskim. 
– Czesi wciąż sprzedają całą masę gadżetów związanych z Krecikiem. Kiedy byłem w Azerbejdżanie, rozmawiałem z mieszkańcami Baku i okazywało się, że znamy te same radzieckie filmy animowane, takie jak „Jeżyk we mgle”, czy „Kiwaczek”. Sentyment jest ten sam – mówi Piekutowski.
Zdaniem socjologa, wyodrębnić można dwie fale sentymentu do czasów PRL. Jedna fala dotyczy osób urodzonych w latach 40. i 50., które w PRL-u spędziły swoją młodość i wczesną dorosłość. To na przykład sentyment wobec bigbitu, dansingów, ale także dobre wspomnienia z czasów Gierka, które były okresem względnego dobrobytu. Druga fala pojawiła się wśród osób urodzonych w latach 70., które w PRL-u spędziły dzieciństwo. 
Okres dzieciństwa to czas odkrywania świata po raz pierwszy, ale też czas względnego bezpieczeństwa, a okres młodości jest pełen energii życiowej, przygód, pierwszej miłości. 
– Dla dorosłego, zagubionego w nowoczesnym świecie, który wymaga odpowiedzialności, trudnych wyborów, z dzieciństwem i młodością zawsze będą wiązać się dobre wspomnienia – mówi Piekutowski.
Wyniki przeprowadzonej przez Błonie ankiety wskazują też, że zdecydowanie preferujemy polskie marki. Na pytanie „Mając do wyboru produkt polski lub zagraniczny w podobnej jakości i cenie wybierasz zazwyczaj” – aż 90 procent respondentów odpowiedziało „polski produkt”! Zaledwie 2 procent ankietowanych wskazało na „produkt zagraniczny”, a 8 proc. przyznało, że dla nich „kraj produkcji nie ma znaczenia”.

Materiał prasowy firmy Błonie

* Pilotażowa i jedyna seria 1000 sztuk zegarków z wyprodukowanym w zakładzie polskim mechanizmem ukończono w Błoniu w roku 1961.
**Badania ankietowe „Polskie marki” zostały przeprowadzone przez agencję Moon Dog na zlecenie marki Błonie. Wzięło w nich udział 670 osób (68 proc. kobiet, 38 proc. mężczyzn, w 80 proc. mieszkańców miast. 70 proc respondentów to osoby w przedziale wieku między 26, a 50 lat). 

  • Sentymenty i biznes - zegarki z tamtych lat wracają  0
  • Sentymenty i biznes - zegarki z tamtych lat wracają  1
  • Sentymenty i biznes - zegarki z tamtych lat wracają  2
  • Sentymenty i biznes - zegarki z tamtych lat wracają  3
  • Sentymenty i biznes - zegarki z tamtych lat wracają  4

Okazja!

OKAZJA!

Balticus Czarny Pył

2 200,00 PLN

Zapraszamy

W naszym salonie możecie Państwo obejrzeć i przymierzyć każdy z zegarków oferowanych w sklepie interetowym.

CH Złote Tarasy
Salon odCzasu doCzasu

ul. Złota 59
00-120 Warszawa
poniedziałek - sobota: 9.00 - 22.00
niedziela: 9.00 - 21.00

Zaloguj się:

Zarejestruj się Przypomnij hasło

Aerowatch
Alpina
Aviator
Balticus
Błonie
Calvin Klein
Certina
Chopard
Citizen
Continental
Copernicus
Cover
Daniel Wellington
Davosa
EILUX
Epos
Esprit
Eterna
Fortis
Fossil
Fossil Q
Frederique Constant
Gerlach
Glycine
H. Moser
IWC Schaffhausen
JUNGHANS
Longines
Maurice Lacroix
Michael Kors
MeisterSinger
Nixon
Obaku
Orient
Orient Star
Oris
Perrelet
Polpora
Rado
Roamer
Skagen
Sturmanskie
TAG Heuer
Tissot
William L.
Vostok Europe
Xicorr
WOLF Designs
EBEL

Nasz biuletyn

Jeśli chcą Państwo otrzymywać od nas informacje o nowościach i promocjach, to prosimy o dopisanie się do listy subskrybentów.